Leesplezier als basis voor taal!
Parelspeuren is de basis van DaVinci’s taallijn Het Geheime Genootschap van (LS)²: hier begin je mee en dan kun je naar wens uitbreiden naar de andere lijnen.
Kinderen die plezier hebben in lezen en dat ook lekker aan het doen zijn: heerlijk liggend op kussens op de grond in de klas of buiten op het schoolplein in het gras of gewoon zittend aan je tafel… Samen speuren we naar parels uit de wereld van taal en ook hierin zie je Het Geheime Genootschap van (LS)² terug: lezen en schrijven, spreken en luisteren worden allemaal gecombineerd.
DaVinci’s lijn Parelspeuren heeft leesplezier als uitgangspunt: als kinderen genieten van lezen, werkt dat door in al hun taaluitingen en ook hun latere studie, zo blijkt uit onderzoek. Doordat we aansluiten bij de thema’s waar al aan gewerkt wordt in de klas ontstaat er een betekenisvolle integratie van kennis en vaardigheden.
Bij elk thema hebben we voor de middenbouw prachtige Schatkaarten gemaakt om te lezen. In de bovenbouw krijgen de kinderen het magazine met teksten in het thema.
Elke week komt er een Taalpareltje je klas in, een gedichtje, een filosofische gedachte, een boek, een spreuk in het thema waar je je 10 minuten samen over kunt verwonderen. Maar Taalparels zijn overal te vinden!
Bij Parelspeuren wordt de expressieve kant van taal aangesproken en wordt taal een doel. We werken aan boekpromotie en leesbevordering. Kinderen lezen zeker een half uur per dag uit de bijbehorende literatuurlijst aansluitend op het thema en worden ook dagelijks voorgelezen door de leerkracht. Leesplezier kan enorm bevorderd worden door samen te lezen. We lezen geregeld in duo’s en met een tutor. Ook wordt er voorgelezen aan jongere kinderen om het hardop lezen functioneel en betekenisvol te maken. Door het spel Simar en de Lettervreter te spelen, praten kinderen met elkaar over de boeken die ze lezen en worden op speelse wijze nog meer boeken geïntroduceerd.
Zo ontwikkelen kinderen een eigen literaire smaak die ze bij kunnen houden in hun (LS)²-dossier. Kinderen reflecteren op taal en werken zowel receptief als productief aan taalbeschouwing. Maar natuurlijk breiden ze door te lezen ook hun kennis over de wereld uit. Hun woordenschat wordt groter en ze kunnen zich inleven in de personages uit de boeken, krijgen beelden bij het land waarin ze wonen en hun geschiedenis.
Fictie en nonfictie worden afgewisseld, kinderen lezen samen en voor aan andere (jongere) kinderen. Ouders worden actief betrokken doordat kinderen thuis door kunnen lezen en voorgelezen kunnen worden. Ook is er in elk thema een Taalpareltje klaargezet om thuis te bespreken.
Parelspeuren bestaat per thema uit de volgende onderdelen: