We willen graag dat kinderen floreren, dat ze goed in hun vel zitten, gelukkig, spontaan en gezond zijn. Dat ze met volle teugen genieten, zichzelf zijn, ontspannen en innerlijk rustig zijn en zich open en ontvankelijk opstellen, energie uitstralen en weerbaar en assertief zijn. We willen dat ze weten wie ze zijn, wat hun positieve eigenschappen zijn en dat ze die in kunnen zetten in hun sociale contacten en werk. We willen graag dat ze prettig samenleven en -werken met de kinderen en volwassenen om hen heen. Dat ze weten dat ze het niet alleen hoeven te doen in het leven en er ook kunnen en mogen zijn voor anderen. Dat ze weerbaar zijn als er dingen in hun leven gebeuren die een grote impact hebben zoals het overlijden van een dierbare of een scheiding van hun ouders. We willen ze coping-strategieën meegeven zodat stresssituaties en problemen kunnen worden voorkomen en als dat niet kan, goed aangepakt kunnen worden.
Als professional in het primair onderwijs vind je het belangrijk dat in de klas alles op rolletjes loopt. De kinderen hebben het er naar hun zin, je loopt met een glimlach rond en de ouders bespreken op het plein wat een goede schoolkeuze ze hebben gemaakt voor hun kinderen.
En uiteraard wil je ook dat de kinderen tot optimale prestaties komen. Vaak wordt over het hoofd gezien dat een positief klimaat een voorwaarde is voor competenties en prestaties. Een positief pedagogisch klimaat wordt bereikt door welbevinden en betrokkenheid te bevorderen. Als op school een positieve sfeer heerst, zullen de kinderen gemakkelijker leren. Een positief pedagogisch klimaat is zoveel meer dan een anti-pestprogramma! Daarom is de doorlopende leerlijn Levenskunst ontwikkeld. Zo kunnen we als school, in de klas en thuis, samen kinderen laten floreren tot in hun volwassenheid.
In deze training ga je samen nadenken over hoe je ideale positieve schoolklimaat eruit ziet en hoe je dat neerzet als team. Je leert hoe de methode Levenskunst daartoe in te zetten en hoe de lessen en verhalen in elkaar zitten. Tevens leer je levensbeschouwelijk sensibel te zijn: hoe zorg je buiten de lessen om voor een positief klassenklimaat en wanneer zet je welke interventie in.
Om de methode Levenskunst tot een succes te maken in de school, wordt er een werkgroep samengesteld met uit elke bouw een leerkracht en het management. Deze werkgroep is kartrekker, aanspreekpunt en borgt de implementatie.
De trainingen Levenskunst zitten in een pakket van:
Optioneel is er de keuze uit de volgende thema-bijeenkomsten: het schoolplein, schoolvieringen, het afscheid van groep 8.
* dit product is alleen te koop voor scholen die met DaVinci werken. Wil je ook met DaVinci werken? Bel of mail dan of schrijf je in voor DaVinci-dag of webinar.