Als wij de vraag stellen aan onderwijsprofessionals 'als alles kan, en alles mag, en iedereen werkt mee, hoe ziet dan jou ideale wereldverkenning eruit?' krijgen we antwoorden als:
- thematisch werken
- geïntegreerde lessen voor aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en natuur
- werken vanuit verwondering
- werken vanuit onderzoekend en ontdekkend leren
- samenwerken
- zelfsturend onderwijs
Veel onderwijsprofessionals willen dus eigenlijk beginnen bij het 'haakje'; de interesse van de kinderen! En daar zijn we zo blij mee!
Wanneer wij daarentegen in gesprek gaan met onderwijsprofessionals horen we vaak verhalen met deze strekking:
'Toen ik zelf op de basisschool zat klonk de inleiding van bijvoorbeeld een les geschiedenis 'Pak je boek. Pak bladzijde 34 voor je en lees het hoofdstuk door voor jezelf'. En nu ik zelf voor de klas sta moet ik bekennen dat ik dit ook wel eens gebruik als inleiding op een les wereldverkenning. Niet erg inspirerend maar ja, zoiets geeft mij de kans om nog even iets anders te doen.
Ik merk tijdens de les soms wel de interesse van kinderen voor een bepaald 'haakje' in de tekst. Daar willen ze verder over doorpraten. Maar ja, de tijd gaat verder en de vragen moeten nog worden gemaakt want die antwoorden hebben ze weer nodig voor de toets. Anders heb ik niets om op het rapport te zetten.
Ik zou wel anders willen hoor! Maar hoe dan? En waarmee?'
Het 'haakje' wat zoveel vragen, beleving en nieuwsgierigheid opwekt, wordt dus vaak aan de kant gezet!
Wij zijn er van overtuigd dat dit is waar het om gaat in het basisonderwijs.
- Het 'haakje' symboliseert de leer-honger die ieder mens in zich heeft en dat er altijd is.
- Het 'haakje' stelt vragen en is nieuwsgierig.
- Het 'haakje is proactief en denkt divergent.
- Het 'haakje' moet gezien worden, de ruimte krijgen.
- Het 'haakje' moet serieus genomen worden.
Wij willen je een hengel geven met heel veel haakjes!
Wereldverkenning in het hart van je onderwijs
Ten eerste willen we je helpen juist wereldverkenning in het hart van je onderwijs neer te zetten.
We helpen je met het vormen van een visie hierop.
Met DaVinci's Wereldverkenning geven we je een hengel met vele 'haakjes'.
Wereldverkenning implementatietraject
Natuurlijk snappen we dat deze manier van onderwijs geven voor sommige scholen best een stap is.
Daarom hebben we een implementatietraject geformuleerd en stemmen we zoveel mogelijk af op de wensen van de school.
Ook organiseren we DaVinci-dagen met workshops en uitwisseling.
Volgend schooljaar geven we workshops via webinars; even een half uurtje doorpraten over Krachtige Kwesties of een uurtje brainstormen over een komend thema.
We helpen je graag jullie ideale onderwijs neer te zetten!
Wil je meer weten van Wereldverkenning met DaVinci? Geef je op voor een vrijblijvend kennismakingswebinar.